czwartek, 8 stycznia 2015

DEKALOG: Jak dbać o zęby stałe?

Dobra, pora przejść do konkretów :-) 

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z tego, jak prawidłowo dbać o swoje zęby, w efekcie nie robiąc tego poprawnie. Na przestrzeni lat wokół tej kwestii narosło wiele mitów, czas więc je obalić i zaprezentować podstawowe zasady dbania o zdrowy i piękny uśmiech :-)
Dziś w poście 10 przykazań zdrowych zębów. Adresowany jest on do osób dorosłych oraz dzieci/nastolatków z zębami stałymi.

1.  Myj zęby przynajmniej 2 razy dziennie: rano (po śniadaniu, nie przed) i wieczorem (przed snem). Jest to absolutne minimum. Jeśli masz taką możliwość, staraj się robić to po każdym posiłku.

2. Po każdym szczotkowaniu zębów oczyszczaj język. Zalega na nim osad, który jest siedliskiem bakterii. Możesz robić to specjalną skrobaczką do języka lub końcówką szczoteczki przystosowaną do tego celu. Można też czyścić język po prostu włosiem szczoteczki do zębów. Pamiętaj jednak, żeby robić to delikatnie. Myjesz język a nie szorujesz podłogę.

3.  Przynajmniej raz dziennie (wieczorem) używaj nitki dentystycznej.

4.  Po umyciu zębów stosuj płukankę. Pamiętaj, żeby zawsze stosować się do zaleceń producenta – jeżeli na opakowaniu jest napisane, by stosować produkt dwa razy dziennie, tak właśnie staraj się robić.

5.  Szczoteczka, pasta, nitka, płukanka – cztery podstawowe produkty do higieny jamy ustnej. Ważne jest, by były odpowiednio dobrane – do wieku, stanu uzębienia, potrzeb naszych zębów.
Zapraszam do mojego wpisu na ten temat: PORADNIK: Jak dobrać odpowiednie preparaty i akcesoria do higieny jamy ustnej?

6.  Unikaj pokarmów, które szkodzą Twoim zębom. Są to przede wszystkim słodycze – staraj się dołączać je do głównych posiłków, a nie podjadać między nimi. Warto też wybierać słodycze, których spożywanie nie wymaga długiej ich obecności w jamie ustnej – najgorsze są lizaki i różnego rodzaju landrynki, a także te, które „oblepiają” nasze zęby (czekolada, rozpuszczalne gumy do żucia itp.).

7.  Unikaj słodzonych napojów, które szkodzą zębom w trojaki sposób:
·         Są naładowane cukrem, który jest pożywką dla bakterii; prosta droga do próchnicy.
·         Zawierają kwasy, które przyczyniają się do powolnego rozpuszczania naszych zębów (kwasowa erozja szkliwa).
·         Przebarwiają zęby.
Jeśli pijesz jakiś słodki napój, staraj się nie przetrzymywać go zbyt długo w ustach (tak, jak w przypadku słodyczy); dobrym pomysłem jest picie przez słomkę (ogranicza to kontakt zębów z napojem).

8.  Po zjedzeniu lub wypiciu czegoś zawierającego jakiekolwiek kwasy nie należy myć zębów od razu. Dlaczego? Ponieważ kwasy zmiękczają szkliwo. Jeśli wtedy zaczniemy szorować zęby, szkliwa najzwyczajniej w świecie się pozbędziemy. Najlepiej jest wypłukać zęby wodą, a z myciem poczekać nawet godzinę.
Kwasy są obecne m.in. w: owocach (cytrusy, jabłka), często w napojach słodzonych, w winie.

9.  Zjadłeś posiłek ale nie masz możliwości umycia zębów? Możesz oczyścić je w inny sposób:
·         Żuj gumę (bez cukru!), nie dłużej jednak niż 20 minut; guma pobudza wydzielanie śliny, która wypłukuje resztki pokarmowe.
·         Zjedz twardy owoc lub warzywo (jabłko, marchewkę, rzodkiewkę); pomoże to oczyścić zęby w sposób mechaniczny.
·         Wypłucz zęby wodą.

10. Odwiedzaj dentystę tak często, jak to konieczne. W przypadku zdrowych zębów wybierz się na kontrolę raz na pół roku. W przeciwnym wypadku częstotliwość wizyt ustala stomatolog. Raz na rok lub raz na pół roku (w zależności od potrzeby) poddaj się oczyszczaniu zębów w gabinecie (usunięcie kamienia i pozostałych osadów).



Punkty starałam się poukładać w sposób w miarę logiczny. Nie sugerujcie się tym, że jeśli coś jest numerem jeden to jest najważniejsze. Wszystkie wymienione punkty są ważne w takim samym stopniu, a zastosowane wszystkie razem zaowocują nam zdrowiem zębów i całej jamy ustnej oraz pięknym uśmiechem :-)